Uitgehongerde zinnen voor de presentatie van mijn meritocratisch kookboek


Uitgehongerde zinnen voor de presentatie van mijn meritocratisch kookboek:
een combinatie van durf en inspanningen.
En talent in de vorm van goede smaak
met een gebrek aan angst voor een slecht scenario.
Laat ons al vast niet aan voetnoten doen.
Want mijn feilloze gevoel voor bruikbaarheid is evident.
Gebaseerd op optimistische gebeurtenissen en manifestaties
Met een weelderigheid aan meug
en niet gierig met ingrediënten.
Veel is geleend van keukens in binnen- en vooral buitenland.
Maar het soms alledaagse register heb ik aangepast met geur en kleur.
Hoewel de gerechten onwerkelijk lijken, zijn ze niet onwaar noch oneetbaar.
Soms sprookjesachtig voor feeën met hun magische spiegels.
Voor stiefmoeders met hun ergerlijke dochters.
Voor passieve vaders met pleinvrees.
Voor groot(s)- en halsstarrigheid.
Voor wolven in schaapsvacht,
en voor heldhaftige katten met laarzen.
Voor lang en voor kort-neuzigen,
Of voor diegene met of zonder asbak.
Een kookboek dus om alle doornen uit het struikgewas te verwijderen.
Al de gerechten werden met wijn klaargemaakt.
En soms werd er zelfs wijn aan toegevoegd om de ingrediënten te blussen.
(Alweer een aangename kant van mijn leven)
Genoegen is immers de wortel van alle waardering.
Geaccepteerde culinaire incidenten met spaarzame accenten.
waarin het onderbewuste voor zichzelf spreekt
Dankbaar voor alle genoten genoegens
Uit mijn rijk der gerechtheid.
Soms een soort van per ongeluk
maar meestal aangenaam ontvankelijk.
Zelfbeheersing is uiterst essentieel binnen mijn bedwelmende vrijheid.
(Het is hard werken want het is weeral meer geworden dan bedoeld)



Enkele gerechten :
Catalogna en cime di rapa met een chutney van bosbessen en aardbeien
Een groovy soepje van nashipeer, mioga-gember en Vlaamse knolselder
Grootoogrog-wangen met mosterdboter
Stoofvlees « Bommelse Blonde »met Westmalle
Gevulde ronde courgetten met hun bloemen en wilde rijst (oven)
Artisjokken op Joodse wijze (oven)
Eendenmosselen met verse look en koriander

Comments